Mindful spisning, rosin øvelsen

Mindful spisning, prøv det…

love-973904_960_720

Mange af os tilbringer vores liv i fortiden eller farende ind i fremtiden, uden pauser til at nyde og leve i nuet. Lever vi livet uden at sanse verden omkring os lige nu. For travle til at mærke, høre, føle og smage dagligdags fornøjelser, gør at vores liv kun bliver levet halvvejs.

Øve mindfulness kan hjælpe. Mindfulness hjælper dig med bevist at flytte dit focus og dine sanser til at opleve nuet, det er evnen til at væreopmærksomhed på dine tanker, følelser og kropslige fornemmelser, uden at dømme dem eller dig selv som god eller dårlig. Forskning tyder på, at det kan ikke blot reducere stress, men også øge vores oplevelse af positive følelser og glæde.

En af de mest grundlæggende og udbredte metoder til at dyrke mindfulness er at fokusere din opmærksomhed på hver af dine sanser som du spiser en rosin. Denne simple øvelse bruges ofte som en af de første til at afprøve mindfulness. Ud over at øve mindfulness , kan den rosin meditation også fremme din opmærksomme at nyde din mad samt fremme et sundere forhold til mad generelt.

 

Rosin øvelsen

Sluk Tv, læg telefonen langt, langt væk,prøv at være tilstede.! Du skal bruge en enkelt rosin, – du vil måske opdage, at det er den mest lækre rosin du nogensinde har spist. 

Fem minutter dagligt i mindst en uge. Din mindfulness øges jo mere du øver det.

Så går vi igang, du kan sagtens nå at læse imens du laver øvelsen

Prøv at lade være med at dømme nogle af de kommende indtryk som gode eller dårlige, kun register. Hvis du kommer ud i tankerækkerne fokuser igen venligt på rosinen , som et anker.

Holding:  Først tager en rosin og hold den i din hule hånd eller mellem din finger og tommelfinger.

Synet:  Tag dig god tid til virkelig at fokusere. Se på rosinen med omhu og fuld opmærksomhed. Forestil dig, at du lige har droppet fra en anden planet og aldrig set et objekt som den før i dit liv. Lad dine øjne udforske hver del af den, undersøg højderygge hvor lyset skinner, de mørke fordybninger. Folder og eventuelle asymmetrier eller unikke punkter.

Berøring:  Vend rosin over mellem fingrene, udforske dens tekstur. Mærk hvordan en rosin føles. Måske gør det med lukkede øjne, hvis det forbedrer din følesans.

Duft:  Hold rosin under din næse. Med hver indånding indtager du enhver lugt, aroma eller duft, som opstår. Imens du gør dette, bemærker evt. om der sker noget interessant i munden eller maven.

Placering:  Bring langsomt rosinen op til dine læber, bemærke, hvordan din hånd og arm selv ved præcis, hvordan og hvor de kan placere den. Placer forsigtigt rosin i munden uden at tygge. Til bring et par øjeblikke med fokus på de fornemmelser af at have den i munden og udforske den med din tunge.

Smagning: Når du er klar, forbered dig på at tygge rosinen. Meget bevidst, tage en eller to bider i den og mærk hvad der sker. Oplev bølger af smag der udgår fra rosinen, som du fortsætter med at tygge. Uden endnu at synke, mærke du fornemmelsen af smag og tekstur i munden, og hvordan disse kan ændre sig over tid, øjeblik for øjeblik. Være også opmærksom på eventuelle ændringer af selve rosinen.

Indtagelse:  Når du føler dig klar til at sluge rosinen, se om du først kan registrere lysten til at sluge, når den kommer op, så selv den opleves bevidst før du rent faktisk sluger rosinen.

Efter:  Endelig, se om du kan føle, hvad der er tilbage af rosinen mens den er på vej ned i maven, og fornem hvordan din krop og sind som en helhed føler, efter at du har fuldført denne øvelse.

 

MINDFULD SPISNING: Spis mindst ét helt måltid eller en anden enkelt fødevarer eller drikke,  dagligt  i den næste uge på samme måde, som du spiste rosinen, for at træne din hjerne.

“Når vi smager med opmærksomhed, på selv de enkleste fødevarer, giver det dig et helt nyt univers af evner til at kunne sanse”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *